تاثیرات زنده یاد کاظمی آشتیانی بر جامعه علمی و پژوهشی واقعا وصفناپذیر است
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی مازندران، دکتر آرزو رشیدی، عضو هیئت علمی گروه اتمی-مولکولی دانشگاه مازندران با بیان اینکه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی یکی از برجستهترین شخصیتهای علمی و پژوهشی کشور بود، گفت: وی در زمینههای طب تولید مثل، سلولهای بنیادی و همانندسازی حیوانات فعالیتهای چشمگیری داشت.
رشیدی با بیان اینکه از ویژگیهای برجستهی شخصیت زنده یاد آشتیانی، دانش فراوان، هوش سرشار و توان مدیریتی بالا بود، افزود: این اندیشمند جهادگر موفقیت چشمگیری در دو حوزهی مدیریت جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران و پژوهشکده رویان کسب کرد.
عضو هیئت علمی گروه اتمی-مولکولی دانشگاه مازندران، تصریح کرد: تعهد، اخلاص و ایمان همیشگی به خداوند متعال از این شخصیت علمی یک خادم انقلاب و مبارزی در جبهههای نبرد ساخت.
وی افزود: خوش خلقی، خوش قولی، دردمندی و خستگیناپذیری و رابطه صمیمی با همکاران، دانشجویان و بیماران از جمله فضایل اخلاقی زنده یاد آشتیانی بود.
توزیع کتب علمی در جبهه
رشیدی اظهار کرد: خاطرههای زیادی از ایشان توصیف میکنند اما آنچه در ذهن بنده برجای مانده این است وقتی که دکتر کاظمی آشتیانی در جبهههای جنگ تحمیلی حضور داشتند، یکی از فعالیتهای ایشان تهیه و توزیع کتابهای علمی و ادبی برای رزمندگان بود. ایشان اینکار را برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی رزمندگان انجام میدادند و از آنها میخواستند که بعد از خواندن کتابها، نظرات و انتقادات خود را برای ایشان بنویسند. همچنین، ایشان با وجود مشغلههای زیاد علمی و مدیریتی، همیشه به دانشجویان و همکاران خود احترام میگذاشتند و با آنها رفتاری صمیمی و مهربان داشتند. ایشان هیچگاه به مقام و منصب خود اهمیت نمیدادند و از تکبر و خودبینی دوری میکردند.
وی ادامه داد: تاثیراتی که دکتر کاظمی آشتیانی بر جامعه علمی و پژوهشی داشتند واقعا وصفناپذیر است. برای مثال، ایجاد و توسعه مراکز و گروههای پژوهشی در شاخههای مختلف علوم پزشکی، انجام و هدایت طرحهای تحقیقاتی ملی و بینالمللی با هدف حل مشکلات زیستی و پزشکی کشور، نظیر تولید، تکثیر و انجماد نخستین ردهی سلولهای بنیادی جنینی در کشور در سال ۱۳۸۲، تحقیقات گسترده در زمینه سلول درمانی بیماریهای مختلف از قبیل؛ ضایعه قرنیه و عوارض سکته قلبی، راهاندازی نخستین بانک خون بندناف خصوصی کشور در سال ۸۳، پیگیری طرح تولید نخستین جانوران شبیهسازی شدهی خاورمیانه، چاپ و انتشار مقالات در مجلات علمی داخلی و بینالمللی با ضریب تأثیر بالا، نگارش کتابها و مجموعههای آموزشی، سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته، داوری جشنوارههای علمی و ارزیابی طرحهای تحقیقاتی و ... فقط برخی از تأثیرات دکتر آشتیانی بر جامعه علمی و پژوهشی بود که نشاندهنده علم، ایمان، تواضع و خدمتگزاری ایشان بود.
وی ادامه داد: الگوی تلفیق ایمان و عمل الگویی است که در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و بر اساس این سند، هدف کلی برنامههای درسی و تربیتی، تربیت یکپارچه عقلی، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی دانشجویان است و لازم است که متربیان و مربیان بدان اهتمام داشته باشند.
رشیدی ادامه داد: همچنین باید روشها، زبان، قالبها و ابزارهای مناسب برای تحقق این هدف در سطوح مختلف طراحی و اجرا شوند. برای مثال، برای تقویت تعقل و تفکر درباره خود، میتوان از فعالیتهای تعاملی، تجربی، بازیهای نقشآفرینی، مطالعهی داستانها و متون ادبی، تحلیل و نقد متون و رسانهها و غیره استفاده کرد. برای تقویت ایمان و باور به خود و خدا، میتوان از فعالیتهای عبادی، دعا، ذکر، تفسیر قرآن، مطالعهی زندگینامه پیامبران و ائمه، شرکت در مراسم مذهبی و غیره بهره گرفت. برای تقویت علم و معرفت، میتوان از فعالیتهای پژوهشی، آزمایشگاهی، میدانی، مشاهده و بررسی پدیدههای طبیعی و اجتماعی، مطالعه منابع علمی و غیره استفاده کرد.
وی اضافه کرد: برای تقویت عمل و تلاش، میتوان از فعالیتهای خدماتی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری، کارآفرینی، حل مسائل و چالشهای زندگی، انجام وظایف و مسئولیتها، ارزیابی و بازخورد و غیره بهره گرفت. برای تقویت اخلاق میتوان از فعالیتهای ارزشآموزی، تربیت احساسات، تقویت خودکنترل، تربیت اراده، تقویت خودشناسی، تربیت همدلی، هماندیشی، همزبانی، همراهی و غیره استفاده کرد.
نظر شما :