جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۳
فعالیت ۶ مرکز آموزشی در جهاد دانشگاهی مازندران
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی مازندران، آموزش و پژوهش دو رکن اصلی توسعه دانش به شمار میآیند و ارتقا این دو، بستری است برای نوآوری و رشد مهارتهای فردی بهویژه در نسل آینده؛ بر این اساس معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی با چشمانداز توسعه آموزشهای مهارتمحور و ارتقاء مهارت دانشجویان پیش از ورود به بازار کار، طی سالهای گذشته اقدام به برگزاری بیش از یکهزار عنوان دوره آموزشی مختلف کوتاه و بلندمدت کردهاست.
ارائه خدمات آموزشی جامع به سازمانها و مراکز دولتی و غیردولتی، رشد و ارتقاء استانداردهای آموزشی و مهارتمحور و آموزش تخصصی برای توسعه منابع انسانی بخش علم، فناوری و کارآفرینی کشور از دیگر چشماندازها و اهداف این معاونت است.
دکتر سید مرتضی ساداتی کیادهی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی مازندران در گفتوگو با روابط عمومی این واحد درباره مهمترین فعالیتهای این معاونت و اهداف آن، طرحها و برنامههای اجرایی و نقش آموزش مهارت در اشتغال و کارآفرینی میگوید.
برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت در ۶ شهرمازندران
معاونت آموزش جهاد دانشگاهی با ۶ مرکز در شهرهای ساری، بابل، بابلسر، آمل، قائمشهر و بهشهر آموزشهای کوتاهمدت و بلندمدت در رشتههای مختلف برگزار میکند. ساداتی دراینباره میگوید: در این مراکز گروههای آموزشی فعال شامل پزشکی، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و آموزش کارکنان دولت فعال هستند. مجوزهای لازم آموزش کارکنان دولت از سازمان مدیریت اخذ و کارکنان دولت میتوانند زیر نظر این مرکز از آموزش و خدمات لازم بهرهمند شوند.
او درباره شیوه برگزاری دورهها اظهار میکند: در سراسر کشور بیش از ۱۶۰۰ عنوان دوره آموزشی مصوب در گروههای آموزشی یادشده داریم که درصورت برخورداری از ظرفیت و امکان اجرا به لحاظ فراگیر، امکان برگزاری وجود دارد. مجوز اجرایی یک بار از سازمان مرکزی صادر و پس از آن دورهها بهصورت مستمر اجرا خواهد شد.
ساداتی درباره توسعه یا افزودن دورههای جدید میافزاید: هر عنواندورهای که بهروز باشد و در این ۱۶۰۰ عنوان تعریف نشده باشد، قابلیت تدوین دارد. به این صورت که پس از تدوین و ارسال به سازمان مرکزی، توسط گروههای تخصصی حاضر در معاونت آموزشی سازمان بررسی شده و مطالب تدوین شده پس از بررسی و تایید، جهت برگزاری به واحدهای استانی ارسال میشود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا در سال گذشته افزایش دوره داشتیم یا خیر میگوید: عناوین دورهها براساس حوزهها متفاوت است، بهعنوان نمونه یک عنوان دوره آموزشی در حوزه جلبک باتوجه به فعال بودن گروه پژوهشی ما در این زمینه، تدوین، ارسال و تایید شده تا این عنوان دوره در دانشگاهها و دیگر نهادها برگزار شود.
معاون آموزش جهاد دانشگاهی میافزاید: یکی از مهمترین دورههای آموزشی ما در «مرکز ملی مهارتهای پزشکی» برگزار میشود که مجوز آن را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کردیم.
او همچنین از توسعه قراردادهای سازمانی میان معاونت آموزش جهاد دانشگاهی و دیگر سازمانها و نهادهای دولتی با هدف توسعه آموزش و مهارت و اجرای برنامههای آموزشی و پژوهشی یاد میکند؛ از مهمترین اهداف ما رشد مهارتهای شغلی و تدوین و اجرای طرحهای علمی- پژوهشی بهروز است، با این رویکرد در سال گذشته و سال جاری با برخی سازمانها و ادارهها مانند کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، اداره کار، ورزش و جوانان، حوزه علمیه، شهرداری ساری و کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار (تکاب) قرارداد همکاری داشتیم.
آموزش پزشکی فارغ از هیاهوی کنکور
پزشکی و زیرشاخههای آن همواره جزء محبوبترین رشتهها میان داوطلبان کنکور بودهاست، در معاونت آموزش جهاد دانشگاهی این امکان فراهم است تا فارغ از تنش و اضطراب کنکور، دانش و مهارت لازم برای ورود به بازار این حوزه را فرا بگیرید. ساداتی درباره عنوان دورههای آموزش پزشکی و شاخههای وابسته به آن در جهاد دانشگاهی اظهار میکند: دورههای فعال حوزه پزشکی این معاونت شامل فوریت پزشکی، دستیار دندانپزشک، تکنسین داروخانه و طب سنتی است. همچنین دورههای دیگری مانند کمکپرستاری نیز به اتمام رسیده که طول این دوره نزدیک به یک سال و نیم بود. این دوره با تفاهمنامهای که میان جهاد دانشگاهی کشور و معاونت پرستاری وزارت بهداشت تنظیم شده بود برگزار شد. درعین حال دورههایی مانند یوگا در بارداری و آموزشهای وابسته به آن را نیز داریم.
توسعه مهارتهای فنی در دورههای فنی- مهندسی
از دیگر عنوان دورههای این معاونت رشتههای حوزه فنی و مهندسی است، او درباره آموزش این دورهها میگوید: از نرمافزارهای مقدماتی تا پیشرفته برای گروههای مختلف و همچنین دورههای دیگر شامل مهارت های هفتگانه، فتوشاپ، ۳DMAX، کامپیوتر در این شاخه آموزش داده میشود.
ساداتی با تاکید بر آموزش در حوزههای علومانسانی و اهمیت آن در توسعه علم، برخی از عنوان دورههای این شاخه را روش تحقیق، مقالهنویسی و دورههای مانند آن اعلام میکند.
او با بیان این که دورههای آموزشی شامل دو بخش کوتاهمدت و بلندمدت هستند، میافزاید: آموزشهایی که به آنها اشاره شد دورههای کوتاهمدت است و در بحث آموزش بلندمدت، موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی بابل در مقطع کاردانی و کارشناسی فعال است. دورههای بلندمدت منتج به اخذ مدارک کاردانی و کارشناسی میشود. دورههای کوتاهمدت متنوع بوده و براساس این که کارگاه یا دوره آموزشی است، از چهار ساعت تا دوره بلندمدت ۱۳۰۰ ساعت را شامل میشود.
اشتغال و کارآفرینی
در بخش دیگری از معاونت آموزش و پژوهش شاخهای تحتعنوان «اشتغال و کارآفرینی» فعالیت دارد. ساداتی درباره مهمترین برنامهها و طرحهای این بخش که در سال گذشته اجرا شد اظهار میکند: در این حیطه، طرحهایی مانند طرح ملی زنان سرپرست خانوار را برگزار کردیم که در سراسر کشور نیز اجرا شد. همچنین طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با موفقیت اجرا کردیم. در پی اجرای موفق طرحهای یادشده، از طرف کمیته مشاغل خانگی استان مستقر در استانداری، مجوز «مرکز پایدارسازی مشاغل خرد و خانگی» به جهاد دانشگاهی داده شد. با این مجوز معاونت آموزش و پژوهش میتواند در حوزه پایدارسازی مشاغل خرد و خانگی فعالیت داشته باشد.
معاون آموزش جهاد دانشگاهی درباره طرح «توسعه مکانبازارها» یادآور میشود: پیرو اعتمادی که در اجرای دو طرح گذشته به دست آوردیم، طرح مهم توسعه مکانبازارها با همکاری معاونت امور زنان و خانواده استانداری مازندران به این معاونت جهت اجرا در استان واگذار شد. این طرح در راستای کارآفرینی و توسعه مشاغل شکل گرفت که همچنان در حال اجرا است.
تمرکز بر توسعه مهارتهای منجر به اشتغال
دورههای جهاد دانشگاهی از حیث آموزش مهارت اهمیت فوقالعادهای دارند. ساداتی درباره چرایی انتخاب دورههای آموزش جهاد دانشگاهی از سوی داوطلبان اظهار میکند: ممکن است پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه تنها به بخش تئوری رشته و شاخه تحصیلیتان مسلط باشید، در حالی که یادگیری مهارت آن روی دیگر این سکه و بستری برای ورود آسان شما به بازار کار است. درواقع تمرکز اصلی ما روی توسعه مهارتهایی است که منجر به اشتغال افراد میشود.
او خاطرنشان میکند: در حال حاضر فارغالتحصیلانی از کاردانی تا دکترا داریم که موفق به ورود به بازار کار نشدهاند، درصورتی که اگر شما مهارت لازم را داشته باشید امکان بیشتری برای اشتغال و تولید ثروت خواهید داشت، جهاد دانشگاهی بهعنوان معتبرترین مرکز آموزش در این حوزه شناخته میشود.
مشاغل آینده و آینده مشاغل
یکی از دغدغههای خانوادهها و نسل جوان، اشتغال است، با رشد تکنولوژی و استفاده روزافزون از ماشینآلات در تولید، این نگرانی که در آینده انسان از چرخه اشتغال دور و ماشین جایگزین آن شود وجود دارد. ساداتی دراینباره میگوید: معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کشور باتوجه به اهمیت این مساله، بیش از یک سال کارگاههای آموزشی آنلاین برگزار میکرد که طی آن معاونان آموزشی، مدیران اجرایی، مدیران مراکز و مدیران نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی و دیگر افراد علاقمند به این موضوع از داخل و خارج کشور در آن حضور داشتند، بیش از ۷۰ کارگاه در این حوزه تحتعنوان «مشاغل آینده و آینده مشاغل» برگزار میشد که درحقیقت نوعی آیندهپژوهی بود و طی آن درباره شرایط حال حاضر مشاغل، آینده مشاغل کنونی و مشاغل موردنیاز در آینده گفتوگو و بررسی شد.
ما میتوانیم
معاون آموزش جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر لزوم توجه به کار گروهی و ستادی در تحقق اهداف اجتماعی اظهار میکند: باور دارم آگاهیرسانی همراه با آموزش سبب شکوفایی توانمندی و محقق شدن اهداف نسل آینده خواهد شد، توسعه دانش نباید تنها متکی به هوش مصنوعی و ابزارهای مشابه باشد و با تکیه بر خلاقیت، آموزش، خودباوری و توسعه مهارتهای فردی محقق میشود.
ساداتی در پایان خاطرنشان کرد: هوش یا همان آیکیو ما یک امکان بالقوه ذاتی است، ایکیو یا هوش هیجانی قابلیت اکتسابی دارد و با آموزش میتوانیم تمامی توانمندیهای خودمان را به نسل آینده که امروز وابسته به موبایل و تکنولوژی است، انتقال دهیم.
نظر شما :