ئول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی مازندران مطرح کرد:
کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزادسازی خرمشهر
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی مازندران، حمیدرضا گلمحمدی تواندشتی، کارشناس و نویسنده تئاتر مازندرانی در گفت و گو با روابط عمومی این واحد، اظهار کرد: خرمشهر با همت دلیر مردان ارتش و سپاه پاسداران در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ از چنگال دشمن بعثی آزاد شد و این آزادسازی، انعکاس جهانی داشت و از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته میشود که به همین دلیل از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد میشود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کردهاست.
گلمحمدی با تاکید بر اینکه افتخار آفرینی ایثارگران و فرزندان غیور جمهوری اسلامی در حیطه هنرهای نمایشی کشور اندک بوده است گفت: عرصه دفاعمقدس به خصوص موضوع آزادسازی خرمشهر در حوزه تئاتر کمتر کار شاخصی انجام گرفته است.
این کارشناس تئاتر مازندرانی با بیان این مطلب که نقش پژوهش و تحریر رُمان در این حیطه بسیار موثر است افزود: کمتر رُمانی در حیطه جنگ تحمیلی به خصوص در رابطه با حماسه آزادسازی خرمشهر به رشته تحریر در آمده و این خود یک آسیب جدی است؛ اگر رمانهای خوبی در رابطه با آزادی خرمشهر نوشته شود نمایشنامهنویسان بالاخص فعالان نسل جوان میتوانند با فراغ بال بیشتری در این حیطه به نمایشنامهنویسی بپردازند.
داور چند دوره تئاتر بسیج استان مازندران گفت: آنان که در جبهه حضور داشتند و چه کسانی که در شهرها به پشتیبانی از جبهه و جنگ میپرداختند، با ارایه خاطرات خود تاثیر بسیاری در خلق آثار دفاع مقدسی داشتند.
گل محمدی تواندشتی، خاطرنشان کرد: تئاتر رسانهای است که ارتباط مستقیم با مخاطب دارد و از این حیث تاثیرگذاری بیشتری نسبت به رسانههای تصویری از قبیل سینما و تلویزیون دارد و میتواند در انتقال حماسه تاریخی ایران که برای کهنسالان و نسل جوان افتخاری نقش آفرین باشد.
وی با بیان اینکه هنرمندان وظیفهای بزرگ و خطیری در رابطه پیام دفاع مقدس دارند گفت: اما پس از پایان جنگ تحمیلی در ایران عدهای نمایشنامهنویس، نمایش نامههایی را در رابطه با آسیبهای جنگ و ضد جنگ به رشته تحربر در آوردند که نتوانست حق مطلب را ادا کند، بنابراین نمایش نامه نویسان باید از زاویه دید دیگری به نمایشنامهنویسی نگاه کنند که روحیه امید و زندگی و سازندگی را به مخاطب القا کند. تاثیراتی مانند عدم وابستگی به ابر قدرتها، رشد و توسعه کشور که متاسفانه در این رابطه کار چندانی صورت نپذیرفت.
مسئول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران گفت: باید از جشنوارهزدگی پرهیز کنیم؛ کاری که برای جشنواره آماده میشود اکثرا با شتاب زدگی روبروست و با تمرین حداقلی، نمایشی با کیفیت پایین و با دستپاچگی آماده راهیابی به جشنواره میشود. باید راهکاری اندیشید تا آثاری فاخر در این رابطه تولید شود و به حضور و اجرا در یک جشنواره و یا یک دوره ۱۰ الی ۲۰ روزه بسنده نشود، بلکه اجراهای آن ادامه دار باشد و در شهرهای مختلف به روی صحنه رود تا شکوفاهی تئاتر نمود پیدا کند.
گل محمدی در پایان با اشاره به اینکه تئاتر کشور در بیماری بسر می برد گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تئاتر به کما رفته و به روایت دیگری مرده است، امید آن دارم که مسئولان ذی ربط و حتی خود تئاتری ها به فکر این هنر باشند و با دمیدن روح مسیحایی در این هنر از دست رفته جان تازه ای در کالبد آن بدمند تا بتواند در خدمت اهداف انسانی به جایگاه شایسته خویش دست پیدا کند و سازندگان و عوامل آن با حمایت های لازم فارغ از مشکلات معیشتی در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و غیره با اجراهای خوب خود تئاتر را به سرمقصد مقصود برسانند.
نظر شما :