در نشست کانون زنان بازرگان مازندران مطرح شد؛

الگوی نوین غیرمالی؛ توسعه بخش بازار کسب و کار بانوان در مازندران

۰۵ آبان ۱۳۹۸ | ۰۱:۲۰ کد : ۱۲۵۱۱ عمومی جهاد خبر تصویری
تعداد بازدید:۳۱۰
نشست کانون زنان بازرگان مازندران با هدف حمایت از توانمند سازی اقتصادی زنان خانوار با حضور مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، معاون امور بانوان و خانواده استانداری، رییس اتاق بازرگانی استان، رئیس کانون زنان بازرگان مازندران، مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی، کارگزار طرح تکاپوی اداری کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مسئول ترویج جهاد کشاورزی، نمایندگان صندوق‌های خرد زنان روستایی و بانوان فعال اقتصادی استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد.
الگوی نوین غیرمالی؛ توسعه بخش بازار کسب و کار بانوان در مازندران

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی مازندران به نقل از ایسنا، روفیا مجیدی معاون امور زنان و خانواده استانداری در ابتدای این نشست با بیان اینکه تولید کنندگان، تا حد امکان از وام گرفتن جلوگیری کنند، اظهار کرد: با وام گرفتن نه تنها کاری برای تولید انجام نمی‌گیرد بلکه تولید کننده را بدهکار کرده و بیکاری را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار مازندران، ۱۲۳ صندوق زنان روستایی از رامسر تا گلوگاه با ۵ هزار نفر نیرو وجود دارد، گفت: علیرغم فعالیت خوب تولید کننده‌ها اما در بخش عرضه به دلیل نا آگاهی از نحوه بسته‌بندی شرایط مطلوب نیست که لازم است جهاد کشاورزی با دعوت از آنان دوره آموزشی بر پا کند تا تولید کنندگان با شیوه بسته‌بندی مناسب و مورد پسند کشورهای دیگر آشنا شوند.

معاون امور زنان و خانواده استانداری مازندران تصریح کرد: فرش ابریشم تولیدی یکی از بافنده‌های قائمشهری با نازلترین قیمت به مبلغ ۱۶ میلیون تومان به فروش رسید حال آنکه در تهران همان فرش به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شد بنابراین اداره بازرگانی می‌تواند در این زمینه واسطه برای فروش اجناس شود.

مجیدی با بیان اینکه باید آموزش‌های رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد، یادآور شد: مشاغل خانگی نیاز به پشتیبان دارند در این راستا دولت می‌تواند صفر تا صد مواد اولیه را در اختیار تولید کننده قرار دهد و سپس محصول را بدون واسطه به فروش برساند، در این صورت هم دولت و هم تولید کننده به سود خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: فروش محصولات نیاز به شبکه سازی دارد که اگر این ممکن انجام شود که بسیار سریع به تولیدات خود خواهیم رسید.

مشاغل خانگی را یکی از حقوق بانوان در مازندران است

عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ادامه این نشست مشاغل خانگی را یکی از حقوق بانوان در استان دانست و افزود: بانوان می توانند مانند تشکل های دیگر از خدمات اتاق بازرگانی استان در راستای وظایف نظام و دولت استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگر افرادی که از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند، درخواست‌ها، برنامه‌ها و صندوق‌های مشخصی داشته باشند، خدمات و وظایف اتاق بازرگانی نیز واضح‌تر بوده و ما بهتر می‌توانیم مددیار این افراد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران استفاده بهینه از ظرفیت بانوانی که اندیشه‌های بزرگ دارند را وظیفه اتاق بازرگانی استان دانست و تاکید کرد: بانوان در حوزه‌های مختلف بسیار فشرده‌تر از آقایان کار می‌کنند و ما به این باور رسیدیم که بانوان می‌توانند خلاء کشور در این زمینه را پر کنند و باید به آنان اتکا کنیم.

مهاجر یادآور شد: اگر محصولات تولیدی بانوان ظرفیت صادرات داشته باشد اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد که پاسخگویی بانوان توانمند بوده تا بتوانیم حمایت‌های لازم را برای این قشر زحمتکش انجام دهیم.

توانمندسازی محصولات بانوان برای عرضه در بازار جهانی

مریم نصیری رئیس کانون زنان بازرگان مازندران، با بیان اینکه تعدادی از زنان روستا عضو صندوق‌های روستایی برای فروش محصول خود دچار مشکل هستند، اظهار کرد: توانمندسازی محصولات بانوان برای عرضه در بازار جهانی هدف کانون اتاق بازرگانی است.

وی با بیان ظرفیت مشخص محصولات عرضه شده در این صندوق‌ها افزود: ساماندهی و استانداردسازی محصولات می‌تواند کمک شایانی به قشر بانوان استان کند که این امر در سایه مشارکت همه برای دستیابی به هدف مشترک یعنی استقلال و توانمندسازی زنان محقق می‌شود.

رئیس کانون زنان بازرگان مازندران ادامه داد: پیشتر با همراهی بانوان استانداری و ارگان‌های دیگر مدت یک سال و نیم ابتکاری در حوزه فرش انجام شد که ثمره آن ایجاد بخش خصوصی برای بانوان بود، که چنین فعالیت‌هایی نیاز به برنامه ریزی دارد.

جهاد دانشگاهی مجری طرح‌های مشاغل خانگی در مازندران است

رمضان مهدی‌زاده مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران، در این نشست  با بیان اینکه سه طرح مبتنی بر کمک‌های بدون مالی،  در سال های ۹۵_ ۹۶  اجرا شده است، گفت: آسیب شناسی مشاغل، سال ۸۹ به تصویب رسید و این طرح، با الگوی نوین غیرمالی طراحی شد که توسعه بازار، استاندارد سازی، کیفیت سازی شبکه از محوریت‌های این موضوع بوده است.

وی جهاد دانشگاهی را مجری طرح های مشاغل خانگی معرفی کرد و افزود: شناسایی مشاغل خانگی اولویت استان است که بر این اساس ۱۲۰ هزار نفر در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۸ متقاضی این مشاغل بودند که ۷۵ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: این طرح در بخش‌های کشاورزی شامل پرورش ماهی، محصولات زراعی، عرقیات گیاهی است و در بخش صنایع دستی فرش، جاجیم، گلیم و صنایع چوبی را شامل می‌شود و هدف ما این است که با تمرکز روی مشاغل خانگی چند اولویت را انتخاب کرده، آن‌ها را به کمک شبکه‌سازی مورد بررسی قرار دهیم.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: شناسایی متقاضیان و پشتیبان‌ها و عاملین توسعه، نیازمند مشارکت تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی است تا بتوانیم با این اقدام مخاطب هدف را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۸۰ نفر تحت پوشش معاونت امور بانوان استانداری مازندران بوده و ۲ هزار نفر نیز از طریق وزارت کار ساماندهی خواهند شد، گفت: اگر شبکه‌سازی عاملین توسعه و پیشران‌ها شکل بگیرد، فضای بهتری را در آینده پیش رو داریم.

مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران یکی از مزیت‌های این طرح را اجرای ملی و کشوری آن دانست و بیان کرد: تمام ۳۱ استان کشور، توسط جهاد دانشگاهی موظفند، شبکه مزیت استان را شکل دهند که در مازندران نیاز با همراهی همه تشکل‌ها است بنابراین زمانی وارد میدان خواهیم شد که دسترسی به عاملین توسعه و متقاضیان علاقمند به حضور در طرح را داشته باشیم.

مهدی‌زاده تصریح کرد: با تمرکز بر بازاریابی پیش از شروع اشتغال می‌توان به‌راحتی محصولات را به فروش رساند و باید اذهان را از وام‌های اشتغال و خود اشتغالی پاک کنیم.

تبدیل و تجمیع سرمایه برای رهایی از مرداب بانک‌ها

محمود مهدی‌زاده کارگزار طرح تکاپو اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران نیز گفت: تا زمانی که بهره بانکی هزینه تولید ثابت باشد در تولید دچار مشکل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه از دهه ۴۰ کشور ماه گرفتار مرداب بانک‌ها شده است و هیچ کس نتوانسته مانع این فعل شود، تاکید کرد: اکنون ۴۰ درصد صنایع از آنِ بانک‌هاست و اگر تبدیل و تجمیع سرمایه انجام نشود تولید کشور به جایی نخواهد رسید.

کارگزار طرح تکاپو اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران شبکه نداشتن را عامل اصلی نبودن در بازار صادرات دانست و افزود: در صندوق رفاه زنان شبکه سازی و تجمیع باید صورت گیرد و حتما قبل از شکست، باید تبدیل سرمایه انجام شود.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه اگر قرار بود وام برای کشور اشتغال‌زایی کند اکنون باید از کشورهای هند و پاکستان نیروی انسانی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: پول و سرمایه در این سیستم بانکی کشور نابود شد زیرا روز به روز بر تعداد بانک‌ها اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: چرا وقتی مهارت اتصال در بازار پایدار وجود ندارد، بانک پول‌های عظیم به دست مردم می‌دهد بنابراین با تولید پیوسته و تبدیل و تجمیع سرمایه می‌توان تولید خوبی برای کشور داشت در غیر این‌صورت با شکست مواجه خواهیم شد.

زنان روستایی؛ در جامعه نقش‌های موثر زیادی دارند

معمایی مسئول ترویج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زنان روستایی در جامعه نقش‌های زیادی دارند، اظهار کرد: زنان به عنوان مقام تصمیم گیرنده احتیاج به آموزش، توانمندسازی و دیده شدن دارند که نقش‌های آن‌ها در تربیت فرزندان و در تولیدات محصولات کشاورزی و غذایی موثر است.

وی با اشاره به اینکه زنان در جامعه با تنگنا مواجه هستند، تاکید کرد: در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های خوبی برای بانوان صورت گرفته و هدف ما حمایت و شناساندن ظرفیت‌های صندوق بانوان در زمینه رشد و ارتقای آن‌ها است که این امر نیاز به حمایت اتاق بازرگانی دارد.

مسئول ترویج جهاد کشاورزی مازندران از تعدد بانوان کار آفرین در ساری خبر داد و گفت: مطابق آمار اعتبارات آن‌ها در مدیریت جهاد کشاورزی ساری فعالیت شش صندوق است که از این تعداد ۲ صندوق در قالب تعاونی زنان روستایی شکل گرفتند.

معمایی درباره تنوع کار آفرینی صندوق‌های اعتباری بانوان توضیح داد: اولین صندوق در زمینه سبزی و سورتینگ مرکبات با ۳۳ نفر عضو، صندوق دوم در منطقه آبگیر روستای میانکلا در زمینه پرورش گل و گیاهان زینتی با ۳۸ نفر عضو، سومین صندوق در منطقه هولار با کشت پیاز، زعفران، سبزی، صیفی جات، پرورش مرغ بومی با ۳۰ نفر عضو، صندوق چهارم در دودانگه با زمینه فعالیت پرورش گل محمدی، گلاب، زعفران، گیاهان دارویی با ۲۳ نفر عضو، مواردی هستند که بانوان توانا از این ظرفیت استفاده کردند.

وی به آموزش‌های لازم و ادامه‌دار در زمینه ترویج کشاورزی از زمان احداث صندوق‌ها اشاره کرد و یادآور شد: این شش صندوق آبروی زنان روستایی است که این امر انگیزه را بین زنان روستایی زیاد خواهد کرد.

انتهای پیام
 


نظر شما :